Planen
Förberedelser
Vart är jag nu
Varför jag seglar
  Dates and Time Weather and Wind Pressure Distance made (total) Some text about what happend on Freedom this day
10-07-16 19:50 W, 4 m/s SUN 3371nm

Im back in the boat. This time we are sailing to Greece hopfully. Kenneth (my father) and Bertil is already here, they arrived one day before me.

Jag flög från Kanada den 15e och landade kl13.30 i Rom den 16e. Jag hade varit i båten för 6 veckor sedan och förberett lite. Det såg bra ut när jag kom, Kenneth och Bertil Holm hade dykt upp dagen innan redan.. Båten var skubbad och rätt mycket gjort redan. Resten av kvällen gick åt att byta nån kabel, starta motorn och plocka i ordning lite mera. Vi gick en promenad till havet och åt sedan en Pizza (då hade kvällen blivit natt). Behöver tvätta sängkläder, har inte mycket att kunna dela ut.

10-07-17 19.:00 SW, 4m/s Warm 3371nm

Christian has arrived at 10.00. Now all is here. We have been cleaning, filled up more food. Changed the waterpump and so on. Tomorrow we are leaving for a harbour were Kirke was livning in the old Odyssé about Odyssevs.

Eating pizza and updating homepage.- its 21:40
SPOT has been activated at the Pizzeria.

Idag kom Bejan med flyg från Arlanda. Han ska med och segla runt Italien och vi hoppas på att kunna ta oss till Grekland. Vi gick till affären och köpte Öl, mat, tvätt saker. Senare handtvättade vi rätt så mycket som hänger på tork längs relingen. Diesel påfyllning, Pappa Kenneth bytte dricksvattenpumpen, länspumpen. Bertil sträckte på generatorrämmen. Blir väl en Pizza idag igen. Broöppning sker kl06.30 imorgon, då ska vi 55 sjömil till Kirke (från berättelsen om Odyssevs och hans besättning).

Hände nått fantastiskt.. Tankade dieseldunkar.. La i 50E i sedelintaget och skulle tanka på P2. P2 trodde vi var rätt där vi stod och den var låst!!! Vi stog länge och försökte få ut pengarna igen, men icke... Vi gick tillbaka till båten och var arga. Kom senare dit och skulle ta kort och skicka till deras huvudkontor och be pengar tillbaka för deras dumma sätt att låsa deras pumpar.... Då var det bemannat under en timma och vi pratade med killen, han sa på 3 korta ord engelska att han inte f örstår och behöver ringa chefen, sitt här på en stol och vänta sa han. Då vi satt och vänta, såg vi till våran pinsamma uppenbarelse att vid såg fel och vi sitter nu vid Pump2 där våra 50E försvann.. Vi gick aldrig dit runt pumparna och såg 2an. Nu tyckte vi det var pinsamt och ville gå ifrån utan pengar, men han lillkillen tyckte vi skulle vänta tills hans förmann kommer. När chefen kom i smutsigt linne och rakat huvud, trodde jag att jag skulle få spö. Han tog fram ett kvitto och säger att en vänlig själ kom in med ett kvitto tidigare till hans kontor och sa att någon glömt tanka upp sina pengar!! Vi fick 50E tillbaka.

10-07-18 21.00 S, 4m/s HOT 3451nm

We arrived in Gaeta 20.00, its HARD to get a dock for my boat, always full in these small marinas.

Its realy nice place. High hills, fortrest, small walkways with arches to walk under. Next day we try to sail closer to Neapel.

Det är svårt att hitta hamnplats som inte är full, vi fick åka 20nm extra för att få en plats. Bättre att ringa i förväg. När vi kom fram firade vi Bejan på hans födelsedag. Vi tog en pava rödvin, sen gick vi och åt mat. Pappa trodde han beställde nåt jätte gott, och när han väntade på maten sa han "Musslor å skit kan man inte äta, och Pasta åt vi ju på vägen hit". Ja du, när maten kom var det just det han fick.... Pasta med hela musslor.. HAHA. Sen bjöd vi Bertil och Kenneth på Mohito vid en strandbar.

10-07-19 10.30 WARM   This morning we have walked the city, took photos and now we are eating a small breakfast. We are going to walk to a supermarket now, then fill Diesel and sail for a harbour close to Neapel/Napoli.

Motorn krånglar!!! När vi skulle lägga ut från Geata dog motorn. Vi började driva mot Amerikanarnas stridsfartyg. Vi fick kasta ankar i hamnen och börja byta filter. Tror det är Alger!
Hamnkapten kommer utkörandes och säger att vi måste bli bortbogserade innan Amerikanarna tvingar oss att flytta. Han körde oss till Dieselbryggan. Efter mycket mekande så har vi fått in förmycket luft i systemet och kan inte starta motorn bra. Vi bökade hela eftermiddagen. Tillslut kom hamngubbarna tillbaka och sa att vi måste flyttas, så de bogserade oss baklänges till bryggan vi låg på förrut. Mycket skickligt av dem. Där meckade vi vidare tills irriterade Tyskar slängde arga blickar på oss.

10-07-20
Vi besökte en vulkan på 1000m höjd, Pompei, bergsbyar och slingriga vägar. Denna gång hyrde vi bil av Europcar, lyckat som vanligt. Pompei var fantastiskt, större än jag trodde. Att köra i Italien är svårt, speciellt inne i Neapel! Kan rekommendera bussen istället. Jag körde hela vägen, och när vi kom tillbaka började jag genast att redigera korten från bilresan, somnade med datorn på bröstet.

10-07-21

Lämnade tillbaka bilen 09.30. Hon var en mycket snäll kvinna, och körde oss tillbaka till båten så vi inte behövde gå. När vi kom tillbaka var det dax att pröva lyckan med motorn igen. Denna gång öppnade vi bara upp spridarna och körde med full gas! Det gick, för varje gång vi luftade försvann mer luft! Efter en timme gick den utan att hosta!

Alla ur besättningen drog till affären och handla, jag stannade kvar och stuvade undan för utfärd. Äntligen.

Stinas 30års dag! Grattis.

10-07-22

På morgonen kl08 kom vi fram till hamnen där vi skulle tanka diesel och vila ut. Camerota. Vi ropade flera gånger på VHF men ingen svarade i land. Detta var en av få gånger som vi inte ringde innan på mobilen, utan kallde upp dem på radion. När de inte svarade så gled vi in i hamnen och mot tankstället. En svenskägd båt- typ en renoverad skonare, kastade loss precis när vi kom in och med cigarren i munnen tuffa han ut och vinkade lite enkelt till oss. Det var några före vid Dieseln så vi snurrade runt några varv, så när vi kom fram och det var vår tur- dog motorn: Precis när jag la om ratten och fick in henne mot kaj.
Det var då det började. Vi hällde i Antibakterie medel i tanken, tankade och försökte förklara för dem att vi behövde få 20min att fixa motorn. Han svarade tillbaka på oförklarig Italienska, och efter mycket men kom en annan och härjade. Han skulle bogsera oss till en stenpir. Bra, men, de andra som hovrade ute och ville tanka? Vi försökte få dem att dra oss längre föröver så andra fick plats, men icke. Tillslut drog pappa och frågade på hamnkontoret om vi kunde få en bestämd plats att ligga på, samtidigt gick bertil ner i motorrummet och jag stod vid ratten och gasade. Vi fick hyfstat iordning på motorn och då blev det brottom. Vi behövde lämna nu, men pappa var fortfarande borta. När vi kasta loss och cirkulerade ett varv kom han ut på pir nr1 och sa att vi kunde ligga där Svensken hade legat. Då styrde vi in, med nerverna att motorn kunde pajja. Ja, då kom en hamnvärd och säger att vi INTE får ligga där! Vi blev ändå hänvisad till stenpiren. Vi bestämde att vi skulle bara göra iordning båten och sen äta frukost- därefter sticka så fort vi kan.

Dagen erbjöd ingen vind, vattnet såg ut som ett oljigt hav! Jag låg naken på fördäck och sola, en delfin hoppade förbi oss som de andra inte hann se. Bejan la sig på sin brits och sov några timmar, Bertil och jag delade på en pava rött. Kenneth läste och åt frukt. Vi kom fram till att nästa hamn behövde bli nästan vid Sicilien! Det blir en lång dag idag med tillsammans med det dygnet innan... Alla hamnar som är något mindre är alltid fulla och det är inte säkert att de kan prata äns några ord Engelska när vi kommer fram. Imorgon sent på dagen hoppas vi ta oss till Sicilien.

23-07-11 2 ms W
Vaknade tidigt, Pappa var uppe å gick vid 08. Vi kom fram inatt kl02.00. Tog en Whiskey när ankaret tagit ett bra grepp i hamnens sand/dy botten. Vi kunde ligga på svajj så länge vi ville. Hamnplatsen som vi ligger vid nu kostar bara 35E och är ägd av en ITaliensk/Kanadensisk familj. Vi hyrde bil samtdigt, 108E för 3 dagar! Bra ställe, stannar här till Tisdag, mycket för att det kommer bli hårt väder mellan Sicilien och fastlandet,.

24-07-11 4ms NW   3648nm
Vi hyrde bil dagen innan, och nu körde vi iväg tidigt för att se lite av Calabrien. Körde runt bland bergsbyar osv..

25-07-11 4ms W     Have been driving around Etna on Sicily.
Vi kom fram till Etna på Sicilien. Mycket vackert landskap! Sedan körde vi ner mot kusten för att leta hotel. Hittade inget, men mot skymningen körde vi rakt in i ett maffioso tillhåll där det skulle hållas fest ikväll,. Det utspelade sig i en apelsinlund och där mitt i fanns ett mindre slott. Hela vägen dit var upplyst av marchaller. Framme sjöngs det sköna sånger av kvinnor och uppklädda kypare stod vid porten redo att ta hand om bilarna.. Vi blev bort kommenderade vänligt, men bestämmt.

26-07-11

Vi hittade ett B&B tillslut! Fick köra tillbaka till Etna, så efter 13h kvällen innan kunde jag äntligen släppa ratten. Mycket trevligt ställe: "Le Pernici" på Via Mascalucia, Mascalucia. Hon hade en hel trädgård och pool, när vi åkte denna morgon gav hon oss 4kg blandade frukter! Nu var det 3 dagen vi hade bil och dax att lämna tillbaka bilen, så gasen i botten.

27-07-11
Denna dagen var lugn och skön, vi vilade oss och sov länge. Jag såg på en film i akterhytten och åt en chipspåse. Det har bara snorklats en gång, behöver badas mer.

28-07-11 O, 4m/s   3648nm
Vi är på sjön, ska segla norrut. Fick lägga kursen mer mot Sardinien, eftersom vi hade båda seglerna uppe som hjälpsegel. Vi körde 130 sjömil och körde in i Aguapoli. Ute på havet var det nästan spegelblankt igen. Jag lagade Hamburgare till alla och när vi åt så såg vi Stromboli spy ut lava, det rök från sidan på ön. I vattnet bubblade det av fiskar utmed båten, vi undrade vad det var... Kanske Svärdfisk som försökte jaga in småfisk till ett tätare stimm?

29-07-11 W, 4m/s   3778nm

Dagen började med att vara bakis. Igår var det full fart på oss och det var Livemusik. Vi åt på en fin restuarang, pappa beställde in efterätt och trodde igen att han hade gjort ett bra val.... Han fick in musslor igen! Denna gång åt det mer råa hållet. Haha.. Vi köpte massor av Mohitos, och sjöng högjutt till varje sång som spelades! I slutet var det vi som höll låda och bandmedlemmarna kom över med en present- mer Mohitos.

Idag fick vi reda på att det inte alls är gratis här.... 80E natten för min båt. Finns inte äns dush.. Suger!

30-07-11 W, 2m/s   3778nm
Behöver få ombyte, idag ska vi passera Neapelbukten och sen ligga för ankar i en vik. Vi är redan mycket nära Rom och vi har 4 dagar av segling kvar. Men beslutet blev att vi borde lägga till i "hemmahamnen" snarare än snart, blir väl sightseen i Rom istället än segling. De andra köper matvaror och jag gör iordning båten, ja, jag surfar också lite....