Planen
Förberedelser
Vart är jag nu
Varför jag seglar
  Dates and Time Weather and Wind Pressure Distance made Some text about what happend on Freedom this day
09-08-24 12.00 SE, 10m/s   591nm

Night sailing is always intresting and can be nervous sometimes. This one went realy good, exept that the top lantern went out totaly black! It might be vibrations that took out my homemade "mcguyver" sulotion. When we goot close to ran out of diesel we decided to hit for mainland and fill up more, then I saw on my charts that a channal can take us all the way to Amsterdam! What a stroke of luck!

Nu har vi seglat mer än ett dygn och börjar bli trötta. Vi fick med oss följe båtar som sagt och de vek av lite tidigare än oss. När solen började visa sig så bestämde vi oss för att fortsätta mot Amsterdam. Men det började bli motvind nästan och svårt att hålla nära kusten. Och vi svängde av in mot Den Helder. Vi skulle bara köpa diesel för sista biten till Amsterdam och skulle köra in till deras stora insjö (fake, konstgjord med stora slussar). Då på mina sjökort så dök en kanal upp! Vi frågade en pråm som åkte förbi armebasen, flera ubåtar låg där och han sa att vi kunde åka slussar hela vägen ner till Amsterdam! Vilken tur!
09-08-24 20.00 S, 4m/s   619nm 36 hours of traveling was the result of this trip from Germany. We sleept probably 15min each. Now we have found a harbour for the night and we also can have a well desirved shower!
Det blev en underbar kanaltur som kantades av bilvägar, cykelvägar och väderkvanar. Noordhollands kaanal.Max farten är 9 knop men vi puttrade fram i sakta 4 knop. Stannade till och åt en hemmagjord potatis soppa! Slussade och använde broöppningar säkert en 20 gånger. Stannade till i Alkmaar. Här körde vi i i lite dy för att komma in till kaj. Ingen fara och vi kunde duscha för 1E. På kvällen drack vi rödvin och tittade på Jurassic Park 2. Här träffade vi en vänlig klubbmedlem som sålde sin holländska guidebok över kanaler och hamnar. Den är på nederländska tyvärr, men kan säkert använda den.
09-08-25 18.00 SW, 4m/s   634nm Atlast we have reched Amsterdam. It took us alittlebit longer from when I planed the trip this spring. I guess I always is going to be to optemistic. I can realy recomend taking the channals insteed of beeing in the North sea. Bear in mind that the marinas are small and croweded, be early for get a good spot. There is plenty of space in the channels to meet bigger boats. Bridges does not often listend to VHF, so be hovering outside the bridge for them to see you clear.

Framme i Amsterdam! Under broöppningar stannade vi till för att köpa olja, körde fast i dyn men Plyshen kunde hoppa av från Peken och köpa gästflagga och olja. 1 timme senare blev det en annan väntan för att bro skulle öppnas och vid Westzaan kunde vi lägga till vid en sjömack och köpa 50 liter diesel.

När vi sprang och betalade började bron öppna sig och vi hann precis köra iväg för att inte missa broöppningen. Det är cirka 30minuter väntan annars. Vi körde oss ner till huvudkanalen. Den som vi hade kommit in i om vi hade kört utsidan. Vi rekommenderar kanalvägen varmt! Längs stora pråmbåtar och färjor kom vi fram till SixHavfen. Trångt körde vi in mot den innersta delen och jag som är så kaxig skulle stila förstås. Hamnkaptenen visslade högljudt och visade oss mot en utsida av engelsk folk bemannad båt. När vi pratade med dem och vakten så kom vi fram till att det är bäst att sticka till annan hamn. Körde tillbaka med till första slussen av "Standing mast Route". Där sa de att vi måste passera alla broarna under natten och lägga till långt söder ut från stadskärnan. Inte så kul, vände båten och letade nya hamnar. Kom till "Aeolus" hamn och de hade en plats ledig! Tog den direkt och pratade med en mycket trevlig hamnkapten. Det visade sig att han hade bott lite i Sverige och har en egen segelbåt förtöjd i Portugal, en Bavaria 39. Nu är det dusha och utgång som gäller!
09-08-26 13.00 SE, 4m/s   634nm We went out drinking and what happend: REd light ofcourse. The plan was just to have a quick glims and people said that be carfull to stay to long in the night, bad people lurking around. Well, I can agree not to wandering around by yourself, specially if you are a girl. Found that Amsterdam can be short on streets lights and that gives a insecure feeling. We were to guys, and with Rum and Coke, half naked laides in the windows, we were smiling big and probelby gave a friendly impresion - so no close for fights. I do recomend to take a camera with you: But dont take photos on ladies in the windows! You are not alowed and can get problems if you do. I just walked around and took pics of artistic things, just once a girl thought I was after a naked photo of her. But in the end I think she understand I was just taking pics of grafitti.
Utgången slutade med att vi kom hem kl 06. Sent, men riktigt kul! Vi följde instinkten och hamnde i red light district direkt faktiskt. Det var inte tanken, men stadskärnan är tydligen den delen. Överallt rökte de på och den söta doften hängde tung i gränderna! Tjejer stod och vinkade i skyltfönster och deras höfter rörde sig förföriskt när våra blickar möttes. Mellan alla pubar och när vi ringlade oss hem hade vi säkert sätt 100 halvnakna tjejer. Märkligt, och nått som var mer märkligt är att de har stadsvandringar och hela grupper av vithåriga turister gick och tittade storögt mellan gränderna. För våran del flödade rom och kola! Vi hade en kanonkväll som slutade med 4 timmars sömn innan vi skulle flytta båten närmare innerhamnen. Haha, att jag aldrig lär mig.
09-08-27 21.00 W, 3m/s   634nm
Upp kl07, vi var ute och festade till tolv tiden, det var då dax att släpa sig hem för att ladda batterierna för flygresan hem. Vi hade sett mer av Amsterdams kanaler, tagit kort och uppdaterat hemsidan. Gillar Amsterdam, finns fina ställen och folket verkar mycket trevliga. Svårt att säga vilka som är turister i sin egna stad och vilka som bott där sen generationer tillbaka. Det jag INTE gillar är allt drog rökande, håller på precis Överallt och det går inte att komma ifrån det. Passivrökning var och är ett problem i alla länder som plockat bort dem från pubar och allmäna platser. Då borde väl Cannabis rökning vara lika farligt att sitta brevid som vanliga cigaretter. Det var en tankeställare som slog oss efter ett tag och vi som båda arbetar med kärnkraft (där all form av påverkande faktorer är förbjudet) behövde flytta oss in i pubar och komma ifrån den tyngsta rökmolnen. Till och med Ölen smakade Cannabis rök ibland och min mage vända sig av de söta dofterna. Det, och alla nakenhet med sex på teamat gör Amsterdam till ett mindre aktuellt resemål för barnfamiljer. Nu rörde vi oss nästan uteslutande i de kvarter där skummare saker förekommer. Min personliga inställning är att även Amsteram skall sluta med att öppet röka, så som de har gjort med Kristiania i Danmark.
Vi städade ur båten från saltpartiklar, skurade toan och torkade ur kylskåpet. Plockade ordning en tvättsäck som jag ska ta nästa gång jag kommer ner. Stängde ventiler och larmade på båten. Gick ner till hamnkaptenen och förseglade nycklarna i ett kuvert. Tejpade och skrev på förseglingen med egna signum. Sa hej då och började småspringa till färjan. Biljetter med tågen hade vi fixat dagen innan och bara 15 minuter väntar var vi påväg mot Bremen. i fick byta 2 gånger för att komma till staden. En Pizza där och sen spårvagn till flygplatsen. Allt gick riktigt bra och måste sammanfatta vår vecko resa som en turaktig en.
För mig så blev det stressigt i Sverige, så fort jag fick fatt i min bil brummade jag mot Forsmark igen, arbetspasset hade redan börjat och jag skulle bli flera timmar försenad. Kom fram kl 24 på jobbet och nu ska jag jobba 5 nattpass på rad innan jag sitter på flygen igen för att segla iväg med Riley mot Belgen.