Planen
Förberedelser
Vart är jag nu
Varför jag seglar
  Dates and Time Weather and Wind Pressure Distance made Some text about what happend on Freedom this day
09-07-21 13.00 W, 4m/s 1020 260nm We have arrived in Germany again, We have now done 325 miles

Vi lämnade Danmark med lite vind i ögat, denna lugnade dock ner sig och vi fick en lugn och fin överfart till Kiel. Skeppsmasken låg och sov och kaptenen blev trött så Pelleman styrde med fast hand skutan... när det var fint väder och inga båtar, då vi kom närmre Kiel lämnades ratten raskt över till kaptenen igen. Vi gick in i en liten gästhamn precis bredvid slussarna och tog en öl för att fira denna milstolpe på resan. Efter att ha gått upp och tittat på slussarna och försökt hitta en webkamera att posera lite framför så våra nära och kära skulle se oss (vi hittade ingen) så gick vi ner i salongen och spelade lite sällskapsspel till det var dags att sova. (Däcksprydnad Pelle)

09-07-22 18.00 W, 4m/s 1025 388nm Kiel is almost done. We are at the last gate that seperates us from the Nordic side. In a calm harbour we lay, have eaten Greek food and are now back in the boat for a fue extra beer. Tomorrow were heading for Cuxhaven.

Vi vaknade kl 06 och skulle iväg kl 08 med den första öppningen, men det visade sig att de öppnade första vid 07 och när vi pratade med hamn vakten så kör de igång så fort solen går upp,,, (?). Väl hovrande utanför portarna, samlades 7 andra segelbåtar som ville in. Dock inga Svenska båtar. Slussningen var enbart en liten suck om man jämför med Göta kanal eller nått sådant, för vi stod på däck och var irriterade över att inget hände och så var vi helt plötsligt på den andra sidan. Vi kanske höjdes 1 meter. Slussarna är utrustade med flytbryggor som de flesta förtöjde mot, vi valde att hålla tamparna genom ringarna och tillbaka till båten. Det kändes säkrast just då, att kunna kontrollera allt som skulle kunna hända.. Men inget hände ju. Väl på kanalen så gick allt i en lugn takt, vi styrde bakom flera båtar, en del passerade oss och ibland fick vi styra undan för att ge mer plats åt de större fartygen som kom. Som vanligt hjälpte AIS:n oss med att förvarna om ett större fartyg gömde sig bakom en krök. Sidorna på kanalen var rikligt lummiga, massor av träd och förvånadsvärt lite industri. Jag hade räknat med mer betong byggnader, det var på några platser, men inte i den utsträckningen.

Vi stannade halvvägs och fyllde på lite diesel och olja, åt varsin pizza som jag bjöd grabbarna på och sen var det dax att köra iväg igen. Hela resan om man räknar bort 1,5 timmes stoppet, så blev det 8 timmar på kanalen. Hela slussningen för inslussning och utslussning kostar 18Euro för min storlek av båt. Hamnen vi ligger i nu kostar 9Euro natten, är vackert belägen och man ser inte tex kärnkraftsverket eller de andra fula byggnaderna och gågatorna är vackra. Ett stort minus för denna hamn dock, är att duscharnas varmvatten stängs av mellan 12 och 17. Så ska man iväg med ett tidvatten, ja då får man dusha kallt eller låta bli. Vi åt på en grekisk, det var riktigt gott, kanske det bästa vi ätit på denna resa hittintills.Jag försökte brilljera som vanligt med lite grekiska och jag har tappat massor, för det blev mest plumpt. Nja, fick bra respons från dem som serverade, för vi fick gratis Ouzo.Senare på kvällen gick vi till en lokal pub och träffade på 2 danska seglare. De hade lagt märke till min båt och hade massor av frågor.Kvällen slutade tidigt för mig, för jag la mig i hytten och de andra var uppe till sent på morgonen. Vad de gjorde får jag fråga sen.

Kapten Kalle

Vi andra stannade kvar och kastade pil och drack öl till klockan var fem. Då upplyste vi våra nyfunna vänner på puben att vi hade för avsikt att gå hem. Då fick vi raskt varsin öl och snaps... Bejan fick också kämpa hårt för att få sova på båten, då en mogen tyska ville sätta klorna i honom och bädda ner honom.. Vi krälade hemåt klockan sex på morgonen och uppvaknandet blev sådär. TampMeister Pelle (och Kapten Kalle (jag) lyfte nyvaket hyttens taklucka för att förvånat se 2 stor smilande svenskar, icke anande att dagen skulle väckas med skallebank).

09-07-23 13.00 W, 3m/s 1020 388nm Leaving the locks arround 15.30 and heading for Cuxhaven

Jag använde "REEDS" för att kika på tiderna för nästa tidvatten, men upptäckte att min dator gav ett mer enklare/tydligare besked: CMAPS för GARMIN ger tidvattenstabeller för hela värden många många många år framöver, vilket jag kommer nyttja flitigt ombord. REEDS kostar 1100kr för varje års tabeller och är både tung, klumpig och tar plats. Har man en laptop som funkar att laddas med 12v, ev en backup, så är det guld värt att kunna växla mellan sjökort, citymaps och tidvattentabeller. Sjökorten som Garmin kör med är mycket detaljerade och ändrar korten efter hur man zoomar automatiskt. Citymaps är ett Bil-GPS system som ger information om vad som finns i städer och vägar att ta, med detta växlar jag mellan sjökort och infomrationen i hamnar. Tidvattentabellerna finns utanför varje hamn och kuststräcka, vilket ger en perfekt bild av hur en avgång skall time:as. Just nu har vi börjat stuva för en kort färd till Cuxhaven.

09-07-23 18.30 W, 6m/s 1025 405nm Arrived after just a fue hours with motor in a harbour of Cuxhaven. Its a nice ficility, but very expencive when we use a special card when paying for showers, fresh water, toilettes and so on. Now we just do the final cleaning and then its time to leave the boat for a fue weeks. Its sad realy, for she is now by her self and no one will go inside and check her up.

Vi kom fram till Cuxhaven efter bara några timmars motor körning. Vi hade 6 m/s motvind och körde ändå i 8,9 knop. Tänk vad tidvatten kan ge en extra fart. Normal hade jag kört i 5,5knop med motvind. När vi kom ut i Elben låg bojarna snett och drog fortfarande in mot Hamburg och efter någon timme började de ställa sig mer rakt, för att sedan börja luta betydande med oss. Slussningen var intressant, allt var lugnt i hamnen tills en katamaran flyttade sig ut mot slussporten och vi följde strax efter, sen ur en given signal kom det båtar från alla håll och kanter. Vår sluss fylldes med olika segelbåtar och någon motorbåt. Vi fick infomation av ett tyskt par som kunde både Danska och Svenska, att vi skulle undvika att gå ut i Elben om det var stark motvind. Kan gissa att det blir lustiga vågor om strömmen trycker under vindens våg-skapande. Vi hade varit ute dagen innan och de två herrarna envisades med att kasta pil med de äldre tyska damerna i puben, så något avslagna var de när vi fick pröva tidvatten för första gången. Nu var det så att jag ville ligga så långt in som möjligt och hoppades på hamnen innanför bron. När vi stod och hovrade utanför hamninloppen kom någon och vinkade om att vi skulle ta hamnen 300m bort. Vi togs oss motigt dit bort mest för att kunna lägga till och sedan prata med den lilla city hamnen. Men det visade sig att denna hamn var riktigt bra. Inhängnad som toppades av taggtråd, massor av andra besökande båtar, potoner som lyftes upp och ner med tidvattnet, skyddande hamn för alla vindar, plus att hamn vakten ville gärna kolla till båten då och då. I hamn träffade vi på ett trevligt Svenskt par som var på väg hem. De är också med i Medelhavsseglarna och har varit med sin förra båt i Medelhavet. De skulle följa vår resa från båtens hemsida. För 4 veckor kommer kalaset kosta 260E. Helt Ok med tanke på att det känns tryggt. Det stora MEN är att båten har aldrig varit helt utan tillsyn (innefrån) förr och 4 veckor känns så där att lämna henne.

09-07-24 18.30 W, 3m/s 1025 405nm Today its a cleaning day for us. Up at 10 and start doing our duties. Wash clothes, clean deck, cabines, dry water spots, move pillows for a good airflow and so on. The afternoon we went to some bars and ended up in a Spanish stiled bar. Me and Christian went home at 1aclock, but Per stayed to closing time. Tomorrow we need to go up at 4.
Hu vad vi fick städat. Klockan var 10 när vi stod upp. Alla fick olika sysslor: Bejan tog tag i torkning, Per tog tvätt och hjälpte sen med torkning och båtens utsida. Jag själv plockade fram teak försegling och började med de olika stegen för att fixa fram ett skyddande lager när hon ligger still i solen. Min Far gjorde rent teakdäcket för en vecka sen, men jag märkte ändå att detta medel jag använde gjort att mer smuts lösgjordes. Tvätten lades in när vi dushades och plockades ur för att efter pubbesök tas ombord igen (glömdes bort och nu får hamnkaptenen ta hand om denna påse). Vi hamnade på lite olika pubar för att fira av vår sista dag tillsammans, konstiga var att fast solen tittade fram så fanns det inga ute på serveringar och drack öl. Visst har vi kul vi 3, men lite mer folk runt om oss som stimmar hade ju varit lite kul. Dock när jag frågade poliser i en bil, om riktningen efter en bra pub, hittade vi fram till något spansk inspererad pub. Där drack vi Mohitos som gjordes efter alla konstens regler. Jag och Bejan gav upp framåt midnatt och Per stannade kvar till stängning, hem kom han glad i hågen med nya adresser till funna vänner. Om några timmar måste vi upp, (gäsp).
09-07-25 18.30 W, 3m/s 1025 405nm Final day, up early to catch a train to Hamburg, then to Copenhagen and then finaly to Sweden and Kalmar. My father will pick us up at Kalmar train station. Im crazy tired, but saticfied how all went,.
Nu sitter vi på ett tåg, det är vårt andra och går mot Köptenhamn. Vi har löst det så att med 3 tågbyten så kommer vi hela vägen till Kalmar. Nu är det dax att börja arbeta igen och jag behöver köra upp till Forsmark för att klämma ut lite mer resepengar. Båten ligger bra där hon ligger och jag hoppas att FREEDOM inte kommer vara att för sur att få ligga själv ett tag, utan att vi är inne ock klampar runt. Att arbeta igen efter snart 2 veckor av segling, känns konstigt. Men det är bra att få lite avstånd till resan och kan smälta alla intryck, allt nytt jag lärt mig, samt ladda batterier för nästa gång vi ska iväg. Nu kommer Christian och Per gå av, de verkar vara glada över vad de fått vara med om.- Lite trötta märker jag att de är, men fortfarande så drar smilgropparna mer åt uppåt än neråt. Det har varit mycket spännande och lärorikt. För min egna del så var slussningen och lämnandet av kanalet, ut på Elben, det coolaste på denna ettap.
  09-08-20 18.30 W, 3m/s 1030 405nm
  Vi är nu på flygplatsen och väntar på ett flyg till Bremen. Denna andra ettap har bestämts att bli en segling till Amsterdam från Cuxhaven. Vad som blev smidigast som transportmedel var flyg med RyanAir. Jag arbetar upp i Forsmark just nu och min kollegia Peter Enqvist (som bor nära Skavsta) kommer flyga ner för att i en vecka segla på Nordsjön och kanaler. Ryanair är ett bra bolag, man betalar en mycket liten slant och får flyga förbi flera länder för samma kostnad som att ta bussen till Stockholm. Helt otroligt igentligen, och deras flygplan har köpt nya och servicen är bra tyckert jag.
Min bil har vi ställt utanför Peter (Plyschen) lägenhet, tagit 2 öl där och pratar lite lätt med varandra medan Plyschen packar sin väska i sista minuten.
Flygplatsen rymlig mindre stressig än dess storasystrar till flygplatser. På flygplatsen beställer vi in yttligare varsin öl och jag kollar om det är möjligt med gratis internet här: icke. Skulle visa sig svårt under resan sen.
På flyget berättar de att åska hänger i luften över Bremen.
  09-08-21 17.00 W, 4m/s
  Nog åskade det i Bremen! Vi fick lite turbulens och vacker blixt show över staden. Landningen gick bra och vi stod senare vid väskbandet och väntade på Peters väska. Jag reser bara med ett handbagade eftersom allt jag äger finns redan i båten. Utanför flygplatsen roppar vi in en Taxi och för 12 Euro kör han oss till hotellet. Hotellet beställdes en vecka innan och kostade 55 Euro för en dubbelsäng. Vi bad om särade sängar, men fick dem som en dubbel (skrattar). 10 minuter senare var vi redan utanför hotellet och påväg till pubar. Åskan rörde sig längs Bremens ytterdel och det tog någon timma innan vi verkligen fick regn. Uteserveringar lång längs floden och alla var upplysta med massor av smålampor. Ölen serverades på rikiga Tysk maneer, stora och skummande. När uteserveringarna stängde gick vi in och stötte på en Tysk-arab kanske det var, han bjöd på varsin öl, vi bjöd han på en snaps och han köpte sen 2 rosor till oss. Haha, där fick gränsen gå. 6 Finskar satt och drack, vi gick dit och pratade engelska och svenska, treviga och de älskade finsk hårdrock. Plyschen vinglade hem vid en viss tidpunkt (det hela är lite luddigt) och jag fortsatte dricka på 2 barer till innan jag fann vägen tillbaka till hotellet (hann prata med en katt bla).
Bakis kom vi upp och åt mat, tog tåget, gick av förtidigt vid ett byte och med 1 timmes väntar var vi sen på tåget till Cuxhaven igen. Härligt, ville springa till båten som varit ensam där i en månad, men tog reson och vi handlade matvaror först. Med 4 kassar mat och dryck tog vi taxi till hamnen, och när vi gick mot båten småsprang jag och hela tiden försökte se hennes mast. "Där är det", "nej, inte den", "där är hon säkert", "ja där är hon" och det kändes så bra, fick några tårar och brydde mig inte längre om att kassarna skar in i handflata och fingrar. Båten hade sina förtöjningar ändrade och jag gissade att hamnkaptenen hade ändrat dem lite, vilket han hade för tydligen hade båten svajjat mycket vid sidovind. Allt var riktigt fint med båten, en fender hade legat lite mot vattnet och fått havstulpaner på sig, toan hade nån svart sörja i sig, men Allt annat var som jag lämnade det.
Vi gick igenom alla delar igen, tog fram gömd elektronik, låste upp livflotten, plockade bort överflödiga tampar, fyllde vattentanken och fixade kylskåpet. Hamnkaptenen hade min glömda tvätt i pannrummet och vi betade överenskommet pris, sen var det bara att säga hej då till denna hamn och lägga sig några timmar före avfärd.
  09-08-22 23.30 W, 2m/s 1030 405nm

Vilken lång dag det blev. Stod upp kl02.45 och började riva direkt med det sista före avfärd. Oljan kollades och elektroniken drogs fram. I vevan fick jag aldrig dit den stationära VHF:n (får sätta dit den imorgon). Långt borta i horisoneten blixtrade det, mycket effektfullt, samtidigt lite otäckt. För hur kul är det att vara ute till sjöss när kedjereaktioner av blixtrar skenar över masten. Skottarna och sen Engelskmännen fick känna av både regn och åska den morgonen. Becksvart kastade vi loss, med flera andra. Trevligt att på en given signal så startar alla som ska med tidvattnet och de flesta vid denna tidpunkten hade också pannlampa på huvudet. Eftersom det var västligt som vanligt, blev det inte den extra sjussen jag hoppats på med tidvattnet som drag hjälp. Och så skulle det fortgå hela tiden, vi gick bara strax under 4 knop och gjorde aldrig de där 8 knopen som jag hoppades på. Efter flera timmars åsk skådespel så sprack molnen upp och solen tittade nyfiket fram. Och mer skulle det bli, hela dagen faktiskt!

Diesel påfyllning! Fick köpa av en vänligt Tysk som låg bredvid mig.. 2 hela dunkar fick jag ta. Perfekt. För på denna ö finns ingen mack och vi ville inte göra en omväg för lite diesel.

09-08-23 13.00 SE, 4m/s   463nm
  Langeoog mot Holland. Vi vaknade runt 9. Under solig himmel gick vi runt en liten bit av ön. Turister kom med färjor väldigt ofta och väl i land så fanns det tåg som tog dem mot sandstränder och byn. Vi åt en glass och pratade med våra båtgrannar. Fick ännu mer tips om hur segla i Tyskland är. Vi måste ha papperskort, namnet bak på båten och en markör vid motor/segling körning: Annars dryga böter. Tidvattnet skulle ändras till vår fördel runt 14.00 tiden, men vi valde efter vad som drabbade oss ute vid mynningen med höga sandbankar, att lämna tidigt. Så 2 timmar innan nästan kastade vi loss och körde ut med 4 andra segelbåtar. Tydligen var vi de första Svenskar för i år, och troligtvis kommer det inte bli fler Svenskar i år. Ute försökte vi gena, sandbankarna flyttas och markörerna lika så. Men ekolodet visade att det grundade upp tidigt så omvägen blev att föredar. Vid absolut högaste vattenståndet hade vi 3 meter under kölen! Lågt. Kommer inte att rekommendera denna inseglingsled. Ute hade vi SE med 4m/s vind och med tidvattnet så körde vi i över 6 knop ibland. Gjorde massor av sjömil. I skrivandes stund är kl 22.00 och det är kolmörkt ute. Försökte roppa upp en annan AIS segelbåt, "SALSA", men svarar inte som flera andra. VHF används kanske inte längre? Nu har vi 9 segelbåtar runt om oss, de kör också med motor som hjälp. 4.8 är vår fart nu.