Planen
Förberedelser
Vart är jag nu
Varför jag seglar
  Dates and Time Weather and Wind Pressure Distance made (total) Some text about what happend on Freedom this day
09-07-16 18.00 S, 7m/s 1024 124nm Arrived at island named Bornholm. Time for a shower and some food. My Parents jump off and now we are three,.

Vi fick köra motor rätt så länge, för vid seperations linjerna behövde vi få mer fart och vinden ändrade sig mot vår fördel. Först åkte förseglet ner och sedan kom storseglet. Flera la sig till kojs och sov bort några timmar, andra läste fakta böcker eller funderade på livets alla funderingar. De hade lovat först SW sedan ändrade de sig till NW för morgondagen och slutligen blev det Ostligt.! Det kan inte bli bättre segling till gattet mellan Tyskland och Danmark. Det kommer blåsa 9/s och vi är beredda för det värsta. Ikväll har vi ätit chicken wings och druckit dansk öl "Bayer". Hamnen vi ligger i heter Allinge och kostade oss 150DKR, det är ett hutlöst pris för vad man får: Vi ligger mellan kanske 50 båtar hoppklämda och delar på EN dush... Plus att vi har en toa som används till oss med kod, annars så är det de allmäna toaletterna. Jag tycker att mycket "fulare" hamnar har fler och bättre toaletter. Men, men, det är ju en trevlig hamn i slutändan. Vi hamnade på en pub som kallas Rökeriet. Vi var där för 2 år sedan och för Christian väcktes det gamla minnen. Jag började bli trött och har en lång seglats framför mig, så jag sitter nu och skriver loggboken, de andra kommer ta några extra öl på stället. Nu lovade de att komma tillbaka till båten innan kl 02, så att de är någorlunda frächa imorgon. Klockan är snart 1 och jag gäspar förfullt, behöver sova. Imorgon kommer vi segla med snevind och göra många många distans, runt 100nm för att vara exakt. (Kapten Kalle)
09-07-17 06.40 SW, 2m/s 1020 124nm On our way again, from Bornholm to Denmarks mainland or Germany. Who knows?
Morgon den tredje dagen, och då vilade vi inte. Efter att ha försvarat de blågula färgerna i den Bornöska folksporten "slå-i-spik-i-stubbe-på-fyllen" travade vi hem från Rökeriet. Klockan tidigt blev vi två gastar hänsynslöst uppslitna ur våra kojar av en oförskämt pigg kapten. Vi höll förvisso vårt löfte och var tillbaks på skutan innan klockan två på natten men morgonstund hade ändock grus i ögonen. Vi kastade loss i arla morgonstund, båten som låg innanför oss i hamnen hade förvarnat oss om att "ja, vi kommer ju gå väldigt tidigt imorgon bitti..." han kom upp på däck och gäspade när vi gjorde loss. Efter att ha sagt adjöss till en fortfarande rofullt sovande Allinge hamn hälsade en vindstilla och solig morgon oss välkomna på sjön, en suverän öppning på en seglats. När vi väl kommit ut på öppet, ja så öppet det nu blir i sundet, utnämnde vi Matros Bejan till Ruffhäxa och äskade frukost. (Däcksprydnad Pelle)
09-07-17 21.15 E, 11m/s 1012 204nm We are now laying in a German harbour called Banhöft. We were actually headed for a Danish harbour first, but bad weather changed our plans. We got from sun and great wind: to strong winds and thunderstorms. Now after 12 hours we can rest in a well protected harbour and get some rest, for Christian has his birthday tomorrow. We also meet up with some Celebs from boat-crusers groups: Boat ARIEL IV. I have theres book and they sign it and wish us all the luck.

Vi var ute och seglade 12 timmar idag (planerat 20 timmar och då med lite mörker segling), för ett åskoväder gjorde livet surt för oss och var då tvungna att falla av och sätta sikte på Tysklands fastland. Valet var enkelt, men det tar vi sen. Först ska vi berätta om en fantastisk segling som vi hade. Det började med motor runt om Bornholms nordspets och vi satte segel först efter 3 timmars motorgång. Vi fick då en svagare SO vind som sedan ändrades till en starkare Ostlig. Vi praktiskt taget forsade fram i genomsnitt 7 knop och toppade med fina 9,6 knop! Segelsättningen var Slör och med denna "medvind" åkte paltorna av och mötande båtar vände bort sina blickar, eller tog fram kikaren. Solen stod högt och det var smått disigt, solfaktor 7 ändrades till solfaktor 15 och tillslut kom solfaktor 30 fram. Vi skålade med en Carlsberg och spelade massor av musik som var inspererad av just denna lång segling. Vi låg hela tiden mellan fraktfartygens seperations linjer och fick fartyg på båda sidorna. Vi borde ha legat utanför deras led, men allt funkade bra och med vår segelsättning ville vi inte ändra. Tillslut när det började bli lite trångt, ändrade jag riktning mer mot Tyskland när de andra sov och kom på så sett undan den tyngre trafiken. Framåt 16.00 började det ta i, det friskade på ordentligt och nu blåste det upp mot 11m/s. Då roppade jag upp de andra och vi kunde alla se Tysklands för första gången från FREEDOMS sittbrun. Nu började vågorna bli höga, upp mot 2 meter, vilket var lugnt då allt kom från aktern, men just molnen var lite hotande och vi diskuterade en eventuell natt segling i detta hårda väder eller att styra mot ett hamnalternativ som var i Tyskland nära Stralsund. Tur var att vi valde det senaste, för åska och blixtar blev allt tätare och duggregn gick över till spöregn. Radarn gjorde absolut ingen nytta, regnet var så kraftigt att vi kunde bara se 10 meter framför oss och med den tätheten kunde inte radarn bryta igenom. Vägen in till Stralsund är trång och med kraftig motström, vi körde på 2000 varv (normalt ger det en hastighet av 6,5 knop.) och vi körde bara i 3,8 knop. Hela detta område verkar vara ett enda stort naturskyddsområde med sandbankar på båda sidor, så det gäller att köra rätt. När vi kommer in i denna lilla hamn som heter Banhöft så ser vi en större båt liggandes i öppningen längs bryggans sida; Ariel IV!! Denna båt är ju vad vi kan kalla en kändis båt i våra kretsar. För de har seglat jorden runt och gjort en fin fin resa till Svalbard. Boken om Jorden runt seglingen finns i min båt och Per började läsa den för 2 dagar sedan och så ligger de i samma hamn som vi. Fantastiskt för vi sprang över dit och vill få boken signerad. När vi kommer dit sitter de i sittbrunnen och tar en Irish.coffie med goda vänner, bjuder in oss på kaffe och vill snackas vid. Tänk vilket trevligt par, som tar emot oss med sådana öppna armar. Men vi var trötta och ville igentligen inte störa allt för mycket så efter lite tips från deras sida önskade vi varnadra lycka till och sa godnatt. Nu väntas en godnatt sömn och vi kollar just nu på Jurassic Park och äter Chips. (Captain Kalle)
09-07-18 14.30 W, 8m/s 1009 204nm Christian has his birthday so we are staying in the same harbour tonight also. We didnt have any Euro so we coundt pay the harbour fee. Lucky for us the Captain is just made of pure charm, so we got lift by the harbour master. Now we have Rum, Food and a Birthday cake. Today I got bitten by a dog on the pier. Not bad, but who keep a dog on loose if he knows it is a biach....
Vi gick upp ganska sent, runt kl 9, om man jämför med de senaste dagarna som Kapten Kalle har slitit upp oss. Så när jag vaknade så var det min födelsedag, nu har man hunnit att bli hela 33 år men känner sig som ett litet barn i själen. Vi skulle gå och betala våran hamnavgift, men det blev lite problem med cash för de tog inte kort så vi tänkte att vi tar en liten frukost på hotellet som ligger här nere vid hamnen för där tar de ju säkert kort tänkte vi. Frukosten var inte så stor som man hade tänkt sig, det fanns inte allt för mycket att välja mellan men Per lyckades att ta lite honung i paket med sig...hehe den lille busen. När vi väl skulle betala så tar de inte kort och då ville de att vi skulle cykla till en liten ort som ligger 6 km bort men det kunde dom glömma att vi skulle göra. Så Kaptenen gick över till svenskbåten Ariel IV och hörde om vi kunde få växla lite euro och det gick ju riktigt bra, så tack så väldigt mycket Birgitta och Erik. Sedan charmade Kalle hamnmästaren så han körde honom in till stan för att köpa lite mat och ta ut pengar. Efter att Kalle kom tillbaka så har inte jag fått gå in och titta i kylen för de har visst en liten överraskning till mig där...är riktigt, riktigt nyfiken just nu.

Vi har även tankat lite diesel idag, 75 liter blev det och vi kan väl säga att priserna är inte som i Byxelkrok...hehe. När väl det var klart och vi hade lagt till lite fint vid kajen och satt upp kapellet över sittbrunnen så kommer hamnmästaren och säger att vi inte kan ligga här. Då var det bara att flytta sig till boj men det var ingen dans på rosor. Kalle gick igenom innan vad vi skulle göra så att vi inte står och skriker på varandra som amatörer och jag måste säga att man är riktigt imponerad över hur Kalle känner sin båt. Nu har vi varit och duschat så vi sitter i sittbrunnen tar oss lite öl, konjak och den efterlängtade cigarren för att fira lite. (Christian "Bejan" Wiberg)
09-07-18 22.40 W, 2m/s 1010 124nm Christians party

Kvällen fortsatte med mat och överraskningar. Bejan fick en bjärt gul citrontårta med glass och banan. Kaptenen kulade upp glassen i två kulor och dekorerade med bananen på ett något ogenomtänkt sätt... men det smakade smaskens. Mat och tårta sköljdes ner med öl och mer konjak. Efter detta tänkte vi gå till hotellpuben och ta en öl, denna var dock stängd. Äsch, tyckte vi och började knata längs vägen, "det finns säkert något längs vägen, och hur eller hur så ligger ju nästa by bara 6 km bort." Detta var fel. Vi gick... länge. Efter en dryg timme i rask marschtakt, nu började ju även törsten göra sig påmind, kom vi fram till ett samhälle med en pub. Vi var relativt ensamma på stället. Första ölen var balsam för tre trötta vandrare med damtorra strupar. Efter denna, som intogs fort, frågade damen i baren vart vi kom ifrån. -Barhöft hamn sa vi. -Oj, har ni gått över en mil då alltså? Tydligen var det någon liten cykelväg som var 6km, den vägen vi hade gått var dryga milen. Vi tyckte vi förtjänade mer öl. Det blev en mycket trevlig kväll. När det begav sig åt läggdags för dom tre gossarna var damen i baren snäll nog att ringa efter en taxi till oss. Efter att denna tagit oss hem kröp vi till kojs och försov oss. Måste varit nåt i den där tårtan vi åt, för vi mådde lite tjyvtjockt hela bunten dagen efter. Vi kastade loss kvickt och tuffade vidare på vår resa.

09-07-19 11.00 W, 12m/s 1002 208nm A long sail from 11,00 to 01.15 with hard wind and black black sky. We will try to head for Kiel, but as always there is to much wind and wrong direction also.

Kl10.55 vaknade någon ombord, då flög jag upp och undrade vad klockan var. Tur för oss så var båten redan startklar och denna oplanerade försening gjorde att vi kunde komma ur hamnens utlopp kl11.30. Alkoholen fanns kvar i kroppen, det märktes då en förbannad baksmälla skulle dunka i takt med vågornas hårda slag mot skrovet. Idag var inte strömmen så stark mellan sandbankarna och vi kunde ta oss en bra bit ut innan vi fick motvind. På sjökortet visade det 2m-6m djupt på sidorna och att man borde köra nästan 1 timma innan man kan svänga av mot Väster. Då började andra båtar att svänga av tidigt och efter ett tag gjorde vi lika så, men med ekolodet igång för att kunna följa sandbankarnas mjuka kullar under kölen. FREEDOM är en bra båt för att ta vågor, vi klöv dem som med en kniv i smör. Vi höll nästan 5 knop, fast vinden var upp mot 8m/s motvind. Det tog 6 timmar innan vi nådde seperationslinjerna och ändrade riktning för att kunna gå mer 90grader över dem. Vi kanske såg 20 fartyg på plottern, men runt 4 båtar visuellt. När vi åkte längs Danmarks kust kunde vi hissa segel och det revades inte, kanske var det dumt för det började blåsa mycket när mörkret kom. Hela planen igentligen var att köra till Kiel, men det kunde vi lägga ner och ändra på denna plan. Vi hamnade istället i Danmark igen och färjelägret Rödbyhamn. Det som var jobbigast på denna sträcka var inte vinden, utan de prickar som inte fanns med på mina sjökort, men som dök upp ur mörkret helt plötsligt och låg 2 gånger på kollitionskurs. Det kunde lika gärna varit fiskenät eller andra redskap i vattnet med, men vi siktade så vi kunde hålla ett kryssben och samtidigt vinna höjd för att nå hamnen. Väl framme tog ni ner storseglet inne mellan pirens skyddande murar, med färjor som passerade och vågor som slog mot pirens utsida. Vi var trötta och kunde slutligen lägga till längs en pråm. Här har vi landström och kan vila upp.