Planen
Förberedelser
Vart är jag nu
Varför jag seglar
  Dates and Time Weather and Wind Pressure Distance made (total) Some text about what happend on Freedom this day
09-09-29 09:50 SW, 6 m/s 1030 849

Calais in France! Blue sky, blue cristal water, oysters at the dock side. Seaguls, a smell of salt and on the tables wine is standing with a pece of bread. Im thinking of the song that Gasoline has written- "this is my life". The test is like " bring me the wine and a pice of bread, thats all I need. This is my life and I dont care". - I like that song.

Today I have just been doing some "house work". Cleaning the foor and taking care of the outside. I planed to do more work inside, but the weather is just fantastic, around 22degrees and I can work without a shirt. On the evening I just walked around the city and had a late dinner.

Jag kom fram till den stad som jag så hastigt bestämde mig för att segla till. Allt stämde överens och det var "a walk in the park" att komma fram. Ropade upp dem på kanal17, för färjorna kom riktigt ofta och de ville undvika kraftig panik manöver om en seglebåt kom i deras farled. Jag kom ju från Norr och behövde igentligen ta en riktigt västerlig sväng för att komma in i en prickad farled och då undvika sandbankar. Jag var trött efter 12 timmars seglande och vill undvika denna extra 1,5nm rutt. Ekolodet var på och visade exakt hur djupt det var och när det gäller sandbankar kommer de aldrig fort utan har en mer sluttande karaktär. Det blev 5m som grundast och då var tidvattnet på väg tillbaka, så jag rekomenderar nog att man ändå tar den prickade leden om det nu skulle vara lågvatten och hård sjö. Väl i hamn så var det kavlugn på vattent, några fiskebåtar låg förtöjda i de vita bojar som är till för gästhamns gäster i väntan på rätt tidvatten. För mig så hade jag bara 2 timmar kvar och det var tur att jag blev misstänksam åt den öppna sluss porten men med det röda signalen att man inte ska in. För som på så många andra ställen i dessa vatten så finns det en "cement klack" och den hindrar att allt tidvatten försvinner.

I hamn träffade jag en Finsk nyköpt båt som var påväg hem från England till våra norra trakter. Ännu en gång kändes det riktigt skönt att säga att mitt äventyr har precis börjat och dessutom kan visa upp en så fin och säker båt som Freedom. Deras motor gick sönder 2 gånger i denna hamn och frustrationen var hög på att komma iväg. Väderleken lovar RIKTIGT tufft väder till helgen, över 20m/s ska det blåsa. Jag har förtöjt min båt med extra förtöjningar och tagit fram de grova tamparna, nästan alla fendrar är ute längs däck.

I hamn är det 22 grader varmt, blåååååå himmel och vattnet lyser så där neon aktigt så det bara pirrar i kroppen. Jag satt nere vid havet och åt en av de bästa omeletter jag ätit, som utsikt såg jag Dovers klippor. - Jag är lycklig.

09-09-30 10:00 SW 5 m/s   849

Igår gick jag runt på stan, med eftertryck på gick. För bron som gör att man sparar 3km var stängd och jag fick gå runt ett större område för att kunna komma fram till första sevärdheten: Fästningen. Fästningen är från 1800 talet och dess innergård har gjorts om till en fotbolls arena. Orginellt och när jag gick förbi hörde jag uppmuntrande rop när andra spelade fotboll. Staden är i det tråkigaste laget, påminner om England rätt så mycket men mer att den har souvenirshoppar än pubar. Folket som jag såg just då i den nedre hamn området, var slitna och inte alls i nått finare klädmode som man är van vid i Europa att se, utan alla män drog på sig ett linne och nja, det hela gav mig inte så mycket. Jag har ju varit här förut som sagt, men med bil och jag gav då staden 2 timmar innan jag lämnade den för Normandie. Denna gång var jag på rundvandring något mer än 3 timmar. Fick i mig en biffburgare och goda (ej över friterade) pommes. Det glas vin jag beställde kom i en liten karaff och ett mini glas. Ok, nu låter det sniket, för det var det inte. I slutändan var det nog som ett överfullt vanligt vinglas och jag kände av vinen när jag gick hem. Kalaset gick på 12E men tippade så det slutade på 15.

Idag ska jag till tågstatioen och köpa en biljett. Ska flyga hem imorgon. Kan kanske bli lite knepigt. Längtar så jag kan flytta båten till Normandie, där priserna är bättre och finns mer att se. Ikväll ska jag göra klart det sista på båten och sen spela X-box: Wolfenstein. Kostar föresten rätt ok för att ta mig från A till B. Runt 1000kr kostar det med Tåg, Flyg, Bensin och Mat.

09-10-01       Im in Bolounge! South of Calais. Stay here for the hole winter: October to May!!!

10-03-01
Det slutade med att jag stannade till den 28e Maj! Det blev ett långt besökt i Boulogne, men ett trevligt sådant. Sammanlagt kostade mitt besökt närmare 20.000kr för 8 månader. Inte helt tokigt, men jag bodde inte där så länge utan flög till Sverige och Kanada rätt så ofta. Jag och Fredrik, min lillebror spenderade Julen där, finns roliga bilder från vårt julbord på Galleriet.
Fyllde upp hel tank innan jag flög till Kanada. Bättre pris än Sverige, men bara på 2 kronor vid varje liter.
Rekommenderar hamnen varmt. Om ni åker dit borde ni hälsa på hos Geoff som bor i sin träbåt där, han hjälper gärna till om ni behöver hjälp med det franska språket eller nått fixat.