Planen
Vart är jag nu
Varför jag seglar
7 of September
We are leaving Sardinia.. We promiss to come back again!! Nicest island so far!
 Det var klart att vi skull försöka hinna till Rom innan våra flyg gick. Det blev stressigt och jag hade nog räknat lite fel på hur mycket tid vi igentligen skulle ha haft på oss. Nu efter vårt andra hyrbils äventyr så fick vi bråttom. Kl var lite över 12.30 när vi lämnade hamnen i Port Torres. Nu hade vi en lång färd framför oss.
8 of September
click on me
From Sardinia we had 30 hours of sailing to do, so another hard sailing for us. In the night the hole sky to Italy was fired with thunders and lightnings! We had hard wind in bits and 4-5 meter waves did come and go. For us it was a fight against time! For the last bridge opening was 20.00 and we calculated that its going to be tight! So after 30h with little sleep we arrive in Italy mainland and had just 55minutes before the bridge was going to do its finaly opening... Phuuu that was close we missed it.
 Vädret var kryssvind och det började lite lagom, vi kunde segla med 6knop den första timman och det var exakt vad vi behövde för att klara resan till Rom. För en broöppning var det som satte press på oss... Sista öppningen på Onsdagen var kl 20.00, Torsdagen var ingen broöppning och på Fredagen skulle jag flyga kl 10.00. Så att hinna till den ända broöppning som kunde funka behövde vi segla i 6 knop för att hinna de distanser innan kl slog 20.00
Bridge nr1, we are now on the famost River that goes to Rome city!!
 Mellan Sardinien och Korsika började det blåsa motvind och vi stog stampande nästan stilla bitvis! Vinden ökade ännu mer och ville inte vrida, öarna gjorde så vinden formades i en "tunnel". Vi gav upp och började styra mot hamn. Då närmare land fick vi lite lä och fick nytt hopp. Väderleken hade sagt att det skulle bli sidvind ute på öppet hav och vi kanske ändå hade en chans? Med lite tur så kunde vi kanske komma upp i 7 knop som behövdes att hinna nu efter förlorad tid! Åska och blixtrar färgade den svarta natthimlen då  vinden äntligen vred sig och vi kunde segla igen. Dock var motorn på hela tiden för att nå upp till de 7 knopen som behövdes. 1 timma innan sista broöppningen, kom vi fram och kunde pusta ut! 30 timmar av kämpande mot klockan var över!
Klick on me
Bridge nr2 is opening for us! Just on the right the marina beginns. Here we are laying now for the hole winter!!
 Riley gjorde varsin smörgås och vi delade på en Cola. Mycket trötta, men jäkligt glada var vi. Då det var riktigt mörkt och med lanternorna tända, gled vi igenom de 2 broöppningarna och kunde se hamnen där båten nu skulle ligga över vintern.
9 of September
We left a message in the marina, for this binder other Swedish boats have writen "hello´s". Then we took a train to Rome and outside the Metro station we got "hit" by this sight: Coloseum!
 Jag hade bestämt redan denna våren att hamnen i floden Tibern var den hamn vi skulle ligga i över vintern. I Spanien bokade vi in en plats i hamnen och fick ett bra pris för 6 månader. Väl i hamn kom 2 vakthundar och skällde på den nya båt som låg i deras hamn. Vi ringde hamnkaptenen och nämnde att vi var framme (och att vi hade vakthundar vid oss). Han välkomnade oss och sa att om vi gav hundarna varsitt kex så skulle de bli våra vänner för livet. En bok från andra gästande Svenska båtar låg på hans kontor. Där kunde vi läsa om liknande äventyr från andra båtar som sökte äventyret.
WE MADE IT!!!!!
 Morgonen städade vi båten ute och inne. 4 timmar senare var vi nöjda med resultatet och kunde ta våra packningar, säga hej då till våra nya hund vänner och stiga på bussen/tåget som skulle ta oss till Rom. Väl i Rom steg vi av vid Colloseum, vilken syn! Har alltid drömt om att besöka Rom, och måste väl erkänna att jag är lite av en "Historie Nörd". Vi ville hinna med allt på de få timmarna vi hade i Rom tillsammans....
 Ruiner överallt! Men det är så vackert inbäddat i staden, det får Rom att glänsa av stålthet och skönhet... Inte av trasiga kolloner, avgasvittrande fresker eller klotter på fasader.. Allt kändes så pampigt, fantastiskt att byggnader har fått stå kvar så mycket efter Roms fall.
 Ett av de kvarter "runt hörnet".
Klick on me
 Är det min vän Poseidon/Neptun som står där?
M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIUM.FECIT
(Marcus Agrippa, Lucius son, konsul för tredje gången, lät bygga detta).
 Insidan av det berömda Pantheon. Uppfördes av Hadrianus (som lät bygga många berömda saker) runt 120 e.kr.
Klick on me
 Den romerska örnen. S.P.Q.R= Senatus Populus Que Romanus, d.v.s. "senaten och det romerska folket".
 Så som Stockholm, har slitna byggnader en vacker charm och gör sig väl bland lite nyare byggnader.
 Vi arbetade oss igenom gata efter gata, åt en glass och sög in allt vad vi kunde av det som var runt om oss. Ett mål som vi ännu hade, var att ta en titt på Vatikanen och Påvelns höga hatt.
Vatican State
 Från långt håll kunde vi se kupolen som pekar ut vart Vatikanen ligger. Solen började lägga sig lågt mellan husen. Ännu fanns det tid att utforska, men hungern började göra sig påmind.
The Vatican state! Were is the man with the big hat?
 Vi såg ingen Påvel, men nog var det ståtligt. Vi lovade att komma tillbaka i December och göra en riktigt lång tur mellan dess väggar. Riley var glad över att få gå runt i ännu ett "land". Sen vi började träffas har vi sett 11 länder tillsammans.
 Vi korsar floden Tibern (där min båt är förtöjd) och letar efter en restaurang.
 När solen försvann fann vi ett trevligt matställe i en trängre gränd. Kyparen var från Kanada och det visade sig senare att hon kunde också sjunga..... Vi beställde in 2 kalla stark öl, samt en flaska Vitt. Nu skall magarna fyllas!
The owners girlfriend is singing for a customer,. Her voice was great! Good pick of a restaurant
 När förrätten kom in, ställde sig ägaren till Restaurangen utanför och deklarerade att ett sångnummer skulle genomföras. Alla matgästerna vände sig om och där stod servitrisen och började sjunga på en Frank Sinatra låt. Eften den höjdes stämman ännu mer och ett Opera stycke ekade ut mellan väggarna! Fler och fler turister stannade vid sidan av borden och gränden fylldes på folk. låt efter låt löstes av och hurra ropen blev vildare och vildare.
KLick on me
 Första bilden visar förrätten med blandade delikatesser från Italien. Huvudrätten var Pasta. Jag valde med skinka och Riley valde med svamp (hennes var godare, men min var inte långt ifrån).
 Vid småtimmarna smög jag bort och med hjälp av krog personalen utformade vi en Friar-plan. De kom ut med Champange och jag gick ner på knä. Men en hemmagjord ring ( folie och en champange korks hållare) på hennes finger är vi nu förlovade. Sällskapen runt om oss lovordade mitt frieri och ville genast se hennes ring. En Holländare frågade en Fransk kvinna vad som på gick. Hon svarade:  "han friade, med en ring av Folie, och vet du vad--- Hon svarde ja!". -och så skakade hon på huvudet och de båda skrattade.. Ja det blev lite pinsamt, men så blev vi också vänner med det Franska paret.
Nice friends
 Det franska paret, han arbetar för en borgmästare och hon för ett Amerikanskt företag. Mycket trevliga och vi pratade om Cognac, vindkraftverk, segling och så vidare.. Tills krog ägaren fick "slänga ut oss".
 Passerar Neptun fontänen- nu som nyförlovade.
10 of September
We both are flying back to our country´s... I left 10.00 and Riley left at 15.00........... Its sad leaving the boat for such a long and nice trip we did! In December we will fly back to Rome and visit all nice places again! In May the sail will continue again! Hope all will follow us next year.
 Denna dagen flög vi tillbaka till våra länder. Jag tog en taxi från hotellet. Kostade bara 30E och mitt flyg 45E, inte så dåligt. Seglaråret 2010 har varit helt fantastiskt! Vi har sett såååååå mycket och upplevt desto mer! Alla äventyrare som inte är rädda för vind och vatten skulle pröva på detta..... Detta kommer ni bära med er resten av era liv! Jag hoppas att ni följer med på 2011 resa via dataskärmarna, då vi besöker Grekland och Kroatien!
18th of September
Today an article from our trip is printed in the local newspaper "Oskarshamns tidningen"